Thursday, March 20, 2008

A bicycle to remember

FUHH~ last week was hectic and tiring~ I did one helluva thing. Another great, crazy, stupid and pain-heals-chicks-dig-scars-glory-lasts-forever adventure! Hold your jaw tightly, don't let it drop in awe of disbelief. Ehem ehem, drum roll please.................

On the 10th of March 2008, I cycled from Kuala Terengganu to Kuantan! Huhuhu :p

Kenapa, tak percaya? I'm not sure why I did such a crazy thing. The best reason I could think of until now are, to test my limit, to make memory and lastly and the most logical reason is to bring my bicycle to IIUM. Eh, tak logic ke? Haha. I leave the judgement to you. Oki doki, allow me to share the chronological story of my insane journey. This time, in both English and Bahasa Melayu ;)

[Reminder: Italicized words are either conversation or my thoughts]

A month before, I got my old bicycle fixed. A purple Lerun Mountain Bike with 21 speed. Codename: Storm.It has no absorber, no suspension whatsoever. Just a plain mountain bike. My ma bought it for me when I was in form 1 - early 1997, for Ringgit Malaysia 330. I haven't ridden it since late 2001!

The night before D-day. Ma, Pi nok balik dengan beskal esok. She didn't believe me at first. Yeah, who in a healthy mind would? Huhu. Surprisingly, she's OK with it. We joked around about it, along with my brother and my lil sis. But deep down I knew I was serious.

Here's the route I took:

KUALA TERENGGANU --> Kuala Ibai --> Chendering -->

Rusila --> Rhu Rendang --> MARANG --> Merchang -->

Rantau Abang --> Kuala Abang --> DUNGUN --> Paka -->

Kertih --> Kijal --> KEMAMAN -->

Cherating --> Gebeng --> Semambu --> KUANTAN!!

*The names in capitals are districts/daerah

1ST HALF: Journey in Broad Daylight

6.20am - Bangun, mandi, solat Subuh, put on my gears - a pair of LEE COOPER jeans, a long sleeve t-shirt with a glow-in-the-dark word on its chest and a cap I cilok from my KakLong :p

7.20am - Tapau bekal - char kuey a.k.a kayu keramat, a tupperware of fried rice and a bottle of mineral water. I put them in a knapsack I cilok from an old friend :p

8.00am - Bersalam-salaman dengan ibu, abang dan adik. Put on my ASADI slippers.

8.05am - Off for the adventure!! Eh, tayar macam tak cukup angin je~ So I went to the nearest gas station to inflate both tyres.

8.20am - Officially off for the great (+crazy+stupid) adventure!

Paling jauh aku pernah pergi pun sampai sebelum Chendering je. Aku berbasikal mengikut arus. Maknanya aku berbasikal di sebelah kiri jalan. The things that scared me the most on that day were buses, lorries, trucks etc., u know, the things that can really lenyek you into unidentifiable pieces, especially when crossing narrow bridges. Dah la jalan kat Rusila-Marang tgh dinaiktaraf, jalan tak elok. Scary~ huhu

9.10am - Right after Rhu Rendang, I suddenly heard something. Pssss...pssss...pssss....

No way, are you friggin' kidding me? Biar betul, ke pasir bergesel kat tayar? Several seconds later, the front tyre got all flat. Sah...Oh, just great~ Tapi nasib baik dah dekat pekan Marang! I looked around for someone with a reliable face, I found a pakcik. Asked him the nearest bicycle shop. He wasn't sure, but he said to go near the primary school. Dragging my bike, I walked with a little hope and faith. Took me about 15 mins to realize that there isn't any bicycle shop there! Hujan dah start turun secara rintik-rintik...Ampeh pakcik~ Aku bertanya lagi kepada 2-3 orang mat rempit yang tgh lepak kat depan sebuah cyber cafe. Kat Rhu Rendang sana~ Jauh tu~ Hujan ni~ I thanked them and walked on. 2-3 saat kemudian, hujan turun lebat. Haha. Aku pasrah je. Aku terus berjalan. Tapi alhamdulillah, 15 saat kemudian, hujan kembali rintik-rintik (^_^). Aku jumpa kedai motor, tanya abang kat situ, dia bagi direction. Yeay! jumpa kedai beskal!

10.20am - Teruskan perjalanan!

My butts started to feel a little sore. Haha. The seat wasn't very comfy. I had 2 short rests to replenish my energy. Nothing much, just char kuey and mineral water. At this time, I was aiming to reach Kuala Abang. There's a beautiful beach there, a nice place for me to have my lunch - fried rice! The weather was perfect. No bright sun, a lil cloudy. Just nice.

Darn~...I thought I would reach Kuala Abang in no time, but it was such a long journey through Merchang. You know, the feeling that u think u're just one step away from your destination, but the road suddenly seems endless. I bore with it and smiled anyway, and kept pedalling of course :) A little headache. Coz of the rain, perhaps.

1.15pm - Reach Kuala Abang, had my lunch, and a long rest (^_^)v

2.00pm - Teruskan perjalanan!

I intended to stop by at my KakLong's house in Dungun. I texted her, saying that I might reach her house a little past 3. But no reply :(

3.15pm - Reached Dungun. Still no reply from my sis. Went to her house, her car's not there. Still working, I guessed. What to do~ Teruskan perjalanan!

Stopped a couple of times for char kueys (yeah, i brought a lot). huhu. Oh, along the way from KT to Kuantan, I stopped many times at Petronas for 100 plus and Tropicana lime+vanilla, my favorite!

Rupa-rupanya kat tepi jalan ada banyak bangkai. Ada bangkai tikus, bangkai kucing, bangkai ular, bangkai biawak, bangkai kambing, bangkai lembu, bangkai manusia. Ok, that's a bit too much. Setakat bangkai biawak je yang benar. Selebihnya gurauan :p

5.00pm - Stopped by at a mosque. Solat zohor dan asar, jama' taakhir. Then, teruskan perjalanan! Wait, wait. I brought a kain pelekat. Considering my sore butts, I tied up my kain pelekat to the seat, for extra padding. Oh, I should have wore pampers, you know, for extra padding :p

6.00pm - Reached Kertih. Paka and Kertih are where all those oil and gas plants are located. I lepak at a bus stop, ate some char kuey, had a short rest.

I called my other sister, she lives in Kertih, working there as an engineer. She designs oil plants.

Pi kat kertih ni, KakN kat tempat kijo lagi ko? Nok singgoh ni. My family speaks in kelantan dialect.
Ho, mari la. Dok jauh doh. 10 minit jah dari situ. Jupo kat keda make lepah bala polih

10 minit tu kalu naik keto
Dahtu Pi naik gapo?
Beskal.
Huh? Gilo apo??

6.45pm - Arrived at the restaurant.

Had a chat with my sis and her friend, asking me about my journey. She thought I was kidding :p But then she thought I was crazy. Well, she's cool with it nonetheless. I ordered mee goreng and hot lime. Tengah-tengah makan tu, hujan turun dengan sangat lebat! Hoho, lucky me! (^_^)

7.30pm - Hujan dah reda. I followed my sis to her house, a 10-minute cycle from the restaurant.

Ahhhh~ bed!~ pillows!~ fan!~ Shower!~ Heaven!~

A few times my sis offered to send me to Kuantan with her Neo, Satria Neo. Dokse, nak bawak beskal. I answered her firmly. I assured her that I'll be fine.

Well, I've made it this far.
I've already cycled more than 100km.
Being here now, it wasn't that far from KT..
I'm already halfway there, to Kuantan
Just about another 100km to go..
It's already night..
Hmmm...
I want to make memory.
God, let me do this.
I want to do this.

Period.

Sempat buat bet dengan seorang budak kecik yang sangat bencikan aku. Walaupun dia rendah, tapi dia pandang rendah gak kat aku. Mungkin masa tu dia sedang berdiri di atas kerusi...huh? (Huhuhu! padan muka kalah bet! nyeh nyeh~ :p)

2ND HALF: INTO THE NIGHT

9.00pm - Teruskan perjalanan! But I stopped by at a nearest market. Aku beli apa? Haha. Lampu suluh dan pita selofan. Nak buat apa?? Err...headlight untuk basikal aku :p Aku salotep lampu suluh tu kat alang body basikal. Puan-puan di rumah, sila pastikan suis lampu suluh tidak terbalut sekali ;)

9.20pm - Teruskan perjalanan! Untuk perjalanan malam, aku mengayuh melawan arus.

Baru je aku masuk jalan besar...Eh?...hujan? Haha. Hujan renyai-renyai. The kinda rain that I love. It's soothing. I kept pedalling (^_^) As always, I looked up towards the street lights, watching the rain fall, illuminated by the lights. They sorta sparkled.

Alamak, lampu suluhku basah~ I immediately stopped by the roadside under a jejantas, pull out a plastic bag outta my bagpack and wrapped it around the torchlight. There you go~ Ok, teruskan perjalanan! lalalalalaa~

Right after I got out of Pekan Kertih...Damn...gelap giler...Oh this'll be one helluva adventure...

It didn't rain for long, only about 10-15 minutes.

Usually there are some street lamps at junctions. I switched off my torchlight then. Power saving :p But I still have 2 spare batteries in my bag. Ada la juga aku berhenti rehat 2-3 kali di Petronas, makan Tropicana :p My own sweet moment (^_^)

Cycling in the dark like that, it's pretty damn scary. Cuak gak. Cuak giler~ :p Memang zikrullah selalu di bibir :) Selalu menanti-nanti sekiranya ada lembaga putih di bibir jalan, atau di sebalik pohon-pohon besar yang bergeseran sesama mereka kerana ditiup angin, yang di antaranya juga kedengaran bunyi ranting-ranting kecil jatuh ke bumi disambut dedaun kering yang basah.

Ketika ada kenderaan lalu, lega sekejap. Ada lampu. Ada manusia lain. Selepas itu kembali semula dalam kesamaran, hanya ditemani cahaya lampu suluh yang cahayanya tak seberapa.

Bimbang juga sekiranya ada 'si lembaga putih' yang menerpa keluar secara tiba-tiba ketika kenderaan memintas. Mungkinkah aku akan hilang kawalan, termelencong ke arah lori yang sedang menerpa pantas? That wouldn't be a pretty sight~ haha

Aku selalu ingatkan diri. Apa-apa sahaja yang Allah duga aku, adalah perkara yang aku mampu hadapi. La yukallifullahu nafsan illa wus'aha. Sekiranya Allah tunjukkan alam lain kepadaku, maka aku pasti sanggup melihatnya tanpa ragu-ragu. Nothing will ever happen without His permission. If He permits it, then I shall face my fate. If I die tonight, then die I am.

Namun begitu aku selamat (^_^)v

11.30pm - Selamat tiba di bandar Kemaman.

Agak sunyi. It took me a moment to realize that I was in Bandar Kemaman. Usually there are lots of cars and people, hustling and bustling in that small city. But I cycled happily anyway. Ye la, jalan besar, kereta takde, lampu banyak, terang (^_^)v

Other than my butts, the back of my neck hurt too. I've been holding onto the handle for more than 10 hours now~ The right side of my neck hurt more, perhaps the result of using the computer mouse too often. huhu. Baca manga banyak sangat~ Both legs were quite tired. My knees were pretty worn out. My left knee starting to hurt a bit. Pain heals...

12.10am - Reached Cherating. Stop by at a restaurant. Ordered a hot milo.

Tengah-tengah minum milo tu, hujan lebat! Hoho, lucky me! (^_^)v

12.30am - Hujan dah berhenti, teruskan perjalanan!

I didn't remember the road in Cherating being sooo dark and sooo looong~ Seingat aku ada banyak kedai-kedai makan! Huuu~ But I kept pedalling anyway. Lalalalalaaa~ Ada bahu jalan yang tidak rata, aku hampir hilang kawalan. Cuak~ terus check tayar. Nasib baik OK. Ada mat-mat motor passed by me and gave a friendly wave. Huhu, takut gak kalau diorang tetiba tahan aku untuk diperkotak-katikkan :p

It's a cold night, but my body kept producing heat. Somehow I felt a little warm.

1.45am - Since I won't be seeing any restaurant after this, I had another stop at Restoran Sri Baging 2 near the end of Cherating. Cun jugak... I mean, pekerja kat situ. Yang perempuan la, bukan yang ada ciri-ciri kepondanan sket tu. Huhu, ada seorang awww kerja kat situ :p But I didn't care much about them. Eat my megi goreng, drink my fresh orange and watch a boring malay drama. Rest. My neck, my left knee and my butts ached some more. About 60km more to go i guess.. Just great~ huhu :p

2.10am - Gotta finish what I've started, teruskan perjalanan!

Baru je beberapa minit, hujan turun renyai-renyai. The road forked into two at the time. There's an exit to the left, into a highway which would lead to KL. It has an exit to Kuantan in between. Another path is the road people would normally use to go to Kuantan.

Huh? Lampu suluh ni macam dah loose je. Ciss, pita pelekat hilang daya lekatan disebabkan air hujan (saja buat ayat skema). I stopped by the roadside to fix it. Wrapped it up all over again. Dekat exit tu ada banyak lampu, sangat terang. And the rain was falling beautifully at the moment. God I love the scene of myself at that time! (^_^) Aku fikir pemandu-pemandu kereta yang melepasiku mesti ingat budak gila mana ni bawak basikal pagi-pagi buta~ :p

2.25am - Teruskan perjalanan!

This is when the real thrill began!! The road of Gebeng. I didn't choose the highway coz it is waaayyy too dark and i was sure there'd be less than 10 cars would go through there at sooo early morning. If anything happened, I'd be pretty much...dead meat. But this another road? Not a good option either. Cars, lorries, trucks, with narrow roads at some places. Big trees with lots of eerily silent darkness most of the times. But I have to keep moving forward.

Bateri ada 1 bar je lagi. So I switched off my handphone. Not wearing a watch, I couldn't keep track of my time anymore. There's only one thing in my head - IIUM Kuantan. I cycled.

The road of Gebeng, and from Gebeng to Semambu. God~~ it was a damn scary road~ I'm not gonna cycle there at night ever again!

Bila kita dalam ketakutan, dalam kesusahan, Tuhan akan sentiasa di sisi. Kenapa? Kita yang cuba mendekatkan diri denganNya, atau Dia yang dengan sifat pengasih dan penyayangNya datang dekat kepada kita?
I could only cling to Him.

What scared me the most?

Aku berbasikal melawan arus, hanya dengan bantuan torchlight dan sedikit tulisan di baju yang glow in the dark. Can the passing trucks see me? Everytime they put on the high beams, it made me felt so tiny. Aku tawakal je, harap-harap tak ada yang tiba-tiba melencong ke bahu jalan, ke arahku.

Ada jalan-jalan yang sangat sempit, tiada bahu jalan yang bertar, sekadar rumput. Jambatan lagi la sempit, takde bahu jalan pun~ Ada juga jalan yang sempit, berliku-liku pulak lagi. Dah la gelap! Tiba-tiba ada lori datang lagi~ Thank God I was safe and sound.

In the dark, if I caught a glimpse of something moving on the ground...Huh?! Ular ke tu?!...Alhamdulillah, no living snakes along the way~ huhu

Along that eerily silent dark road, with big trees and bushes on both sides. The wind blows sometimes and you hear branches scratching against one another, twigs falling to the wet ground. The worst part is, you are all by yourself. No one else. No cars. No trucks. Just you, pedalling alone by yourself into the night.

Oh, but then again, God is always with you. That's how I made it (^_^)

Dekat Semambu, dan dari Semambu ke Kuantan, jalan dah sangat OK. Jalan baru. Bahu jalan pun luas bertar. Now the problem is my body. The back of my neck was already numb. The muscle strained too much that it went numb, that's my best guess. Urat kat lutut kiri macam dah nak putus je...Kaki kanan sangat lenguh...Dan bontotku...adehhh...

Pain heals...Pain heals...Chicks dig scars...Glory lasts forever...I didn't decide to do this so that I can give up now...Lutfi Lukman, you did not decide to do this so that you can give up now...

Besides, I have a bet to win ;)

And I kept pedalling with all my might. I was no longer scared of the dark, the trees, I didn't even bother if any 'lembaga putih' appeared. So be it. I ignored all the pain. Biar la lepas ni tempang sebulan pun. So be it. What time was it? I didn't give a damn. Everything in and about me only focused on reaching IIUM Kuantan.

Yang kelakarnya, ada sekali tu dah nampak lampu-lampu jalan yang banyak! (*_*) Ingatkan dah nak sampai. Lega sedikit. Kayuh punya kayuh, ceh, dia gelap balik~ Long way to go~ Teruskan perjalanan!

Nampak bangunan, ada lampu (*_*) Ingatkan UIA. Ceh, kilang apa ntah. Siap kena salak dengan anjing lagi. Terus pecut! Haha

There weren't much cars anymore at that time, only trucks passed by one after another, with a few minutes interval. They must have thought that they were seeing ghost cycling. Lepas ni ada cerita. Eh korang tau tak? Jalan baru tu berhantu! Ada hantu naik basikal!

The road seemed neverending. I kept pedalling. Ada juga jalan-jalan yang membukit sedikit. God, give me strength...I kept pedalling. Di sepanjang jalan baru tu, it's like my body moved because my mind told them to move, regardless of whether my muscles were able to keep up with the movement or not. I don't really get it too. At this time, I cycled faster than I was most of the times, and I cycled consistently too, like I didn't know how to stop. The only part of me that I could feel was my head. The rests just moved by themselves. Pain? What's that?

After 2 hours of non-stop cycling, I finally could see the true light I've been searching for all night...!

4.30am - IIUM Kuantan, on my left. Persimpangan Berlian (or was it Cengkih? Haha, lupa! :p) was only about 100 metres away.

Aku stop kejap. Switched on my hp, text my ma, my sis, zali and budak kecik yang obviously kalah bet padan muka. Then, Teruskan perjalanan!

4.40am - Right in front of IIUM Kuantan. Should I go in? Makan aiskrim pun best gak ni...Yosh! Pegi 7-Eleven baru buka sebelah Restoran Rahmat! Cycled a bit more lalalalalaaa~ (^_^)

Waahhhh...bestnya!~...Mula-mula makan aiskrim Tropicana lime+vanilla flavor. Oh, hujan turun renyai-renyai~ lovely! Dah habis tu, masuk balik, beli Nestle Bliss yoghurt drink tropical flavor. Msg2 dengan my ma sket. She was kinda proud, but at the same time told me not to do such a thing ever again. Haha. I didn't promise her :p Dah habis tu, masuk balik lagi sekali, eh, ada aiskrim Tropicana baru... Tropicana Plus, with a slice of real mango. Rm 1.80. Terus try. Perghhh...sedap giler~ Sooo mango-ishly tasted like mango!

5.30am - Head back to UIA. Jumpa Pojan yang tengah on the way nak gi amik Kak Siti (PA Biotech Dept) kat terminal. Stop kat sebelah aku, buka tingkap, pastu tanya, ni Lutfi ke?

It's almost 6.00am when I reached the main gate of UIA. Ingat nak lalu je, Pak Guard bertegur sapa plak~ huhu.

Student ke?
A'ah, student..
Dari mana?
Err...Kuala Terengganu..
Hah?? Bawak basikal??
Err..a'ah...
Kamu bawak basikal malam-malam?
Err...a'ah..
Tak gelap ke?
(Aku tunjuk lampu suluh yg kulekatkan di basikal)
Kuala Terengganu...isk, jauh tu! Kamu bertolak pukul berapa?
Lapan.
Lapan malam?
Tak, Lapan pagi, semalam.
Berapa jam tu?
Err..lebih kurang 20 jam..tapi banyak berhenti.
20 jam?? Biasa ke bawak basikal jauh camni?
Tak pernah. Ni first time. Saja cari pasal
:p

Dan ntah apa lagi la yang Pak Guard tu tanya. Bagus la, concern! (^_^) Dah habis bab basikal, masuk pulak bab politik! Ye la, baru lepas pilihanraya kan.. Ada la 20 minit aku tercegat kat situ borak dengan dia. Hahaha~

WowW...one hell of an adventure, one hell of a journey, one hell of a memory. I was so out of my mind~ Haha! Stupid, Crazy, but Great!

Thank you my Ma, my Sisters, my Family, my Frens, and Zali. Oh, also budak kecik yang kalah bet padan muka~ huhu (^_^)v

Guys, make memories! (>_^)

33 comments:

Anonymous said...

sesungguhnya aku sangat berbangga ngan ko luppi.aku pun xsanggup nak wat aksi camtu.tapi if drive jelajah satu semenanjung aku nak n itu adalah impian aku sebelum aku kawin.heheh.impian jela,jadi ke x itu lain citer.
...
as i said,this is a STORY OF A LIFE TIME.
...
...
...
pesanan aku,jgn dah wat aksi camni.ramai yg risau tau.serius.
...
...
...
budak kecik tu aku tau sapa.ngeh2

Anonymous said...

gle3 (>_<)

nway

(tabik spring) congratz!

Shana said...

Lutfi, I'm so proud of you! Hebat! Mcm dlm cite Honey & Clover la plak. But way to go! :)

NeemoNeemo™ said...

Proud of u, bro. Dulu mase skolah Chung Hwa naik beskal gak kan?

Neem tgh bayangkan nanti Luppi citer kat cucu..."Atuk dulu, bawak beskal je dari kole ganu ke kuantang.."

Heh.and u're lucky to have a supportive family.
*envy*

Unknown said...

luppi.. you ARE crazy.. inspire me to do more crazy things! please~ :D

Anonymous said...

THAT IS KERRRAAAAZYYYYY!

Seriously, you're awesome dude. Even better when your family supports you. Kalo my family, harreeeemmm! Nak drive masa hujan pon tak bagi huhu.

I don't know what other crazy things you'll be doing. Surprise me, Luppi ^^

Anonymous said...

ohoho!

frist: GILO!

second: BRAVE!

third: WOWWWW!!!! @_@

haha! i cant do such ting..kejelesan melanda..nak drive around kl pon tak boley~ my parents tak kasik. jap. dulu, nak g tasik yg kat dpn mahallah tu pon tak boley~ uhuhuhu....lame-O-lame me! haha!

gud job! u inspire me..in a way.. ^_^

-kema-

p/s:tinking of joining blogspot. after cuti perhaps..hihi

lutfi lukman said...

**zali**

I AM LEGEND. (^_^)v

Nak ikut! Jom! Kita jelajah semenanjung! Tapi pakai keta ko la, aku mana ada keta~ huhu
Sape je yg risau pun..mak aku & akak aku 2 org je~ Even if I die, they have to move on ;)

**nabihah**
tenkiu bie~ Aren't u proud of ur ex? huhu

**Arshana**
Masa bawak beskal tu takde plak teringat honey&clover. Lepas tu Ati bgtau baru teringat. But like him, I learnt a couple of things too ;)

lutfi lukman said...

**neem**
yep, i hv a pretty cool family. U be a supportive mum too one day, k ;)
saya start naik beskal gi skolah since darjah 3. Tapi masa tu beskal buruk je :p
and YES!! BETUL LA APA YG NEEM BAYANGKAN TU!! Nanti nak citer kat anak cucu~ (^_^)

**szakif**
Haha, how crazy can I be? Kalo aku masuk Tanjung Rambutan agak2 ko inspired tak? huhuhu :p

**juhjuh**
I don't think my ma wud let me do that again tho... :p
Ikut hati, mati. Ikut rasa, binasa. But if we didn't die or perish in the end, it'll definitely be one great experience ;) U want me to throw a surprise party for ur next birthday? huhu

**kema**
your time shall come too. But don't risk your life blindly, k. And make sure u don't regret even if u failed in the end. Coz things won't always go ur way. Me? I got lucky :p Dun worry, u'll grow up and have ur own sweet life!
Oh, always welcomed to the blogosphere ;)

Anonymous said...

luppi sgt memBANGGAkan. tapi sgt merisaukan juga.sgt tabik 8000kali ok. mary amat merespect dan suspect akan kamu!
yg sedang melopong mulut sbb kagum,mary.

Nurhidayati Abd Aziz said...

I still remember that morning, after talking to you. I was blinking in the dark, in the state of disbelief, for about a ten minutes or so.

:p

Such unpredictable Ge Ge I have.

He is even more so, now. :)

(We're throwing a birthday party for Kak Long tomorrow! KB cuti panjang for Sultan's birthday. I am happily playing the role of domestic goddess XD)

Anonymous said...

dude~
sudah ku tabik spring di atas itu...
ngak cukup kah?
kena wat ucapan skem ke?

sesungguhnya saya amat b'bangga blah3 blah3

majulah sukan utk negara!

sekian, trimas.

Anonymous said...

Bro...gua respek sama lu beb!
Walau aku tau sifat kemalasan kO dalam pergi kelas mau pun menyiapkan asignment (sperti EAP0), SMUA ITU MELENYAPKAN PE YG GUA PKRKAN pasal ko ...tp pe pun ko ttap kedekut blanja aku dadih tika aku masih d kuantan..hehe..proud of u!pasni go hiking k!nek mmana gunung k..

Unknown said...

lain kali kalo nak buat keje gila jangan lupa ajak aku. dah sah2 aku wat statement dalam blog aku kate nak buat mende gila. tapi kalo sampai tahap masuk tanjung rambutan, kirim salam je la~ ;p

lutfi lukman said...

adeh~ penatnya seminggu ni~ sabtu (22mac)present paper kat UTAR PJ, ahad gi umah family angkat kat sabak bernam, selasa balik kuantan, rabu drive gi cameron, kamis drive balik kuantan, jumaat balik KT! Smua naik kereta ya, bkn bawak beskal~ tapi still penat syial~ huhu

**mary**
eh mary...am. 1st time bg komen ke... lupa :p thanks! tp 8000 kali, penat wooo... huhu jgn lupa tutup mulut selepas melopong, k ;)

**ati**
i am soo predictable, but ur 6th sense isn't strong enuf to predict things :p have fun domesticating and being domesticated, sis ;)

**nabihah**
bie skema! lalalalalaaa~ huhu. tenkiu lagi ;)

**anon**
ni sape lak ni...rilek je kutuk aku sambil puji aku... (tapi aku mmg pemalas! huhu :p). sape2 pun, thanks! kalo nak gi hiking ajak la aku skali! aku tidak lagi menjual dadih~ dadah ada ala sket, nak? huhu

**szakif**
jom ikut aku cycle balik KT plak! yeyy! bak kata bie, majulah sukan utk negara!

Anonymous said...

poyo dats all i can say now.. =p

ehem!i managed to create my own blogspot =8
but cam taik je nak buat template arghhhh =(

-jas-

lutfi lukman said...

**jas**
ceh, jeles la tu~ lalalalalaa~
c'mon jas, basic html je. huhu. Chayo2 (^_^)

Anonymous said...

gilo
bile nk banje aku nihhhh!!
aku dh balik kl
sila banje aku 21 april ni
skian
-rahah best!!-

lutfi lukman said...

**rahah x best**
thnks for telling me beforehand. Aku akan make sure aku tak wujud pada hari kejadian. muahaha~ :p

Anonymous said...

La gua xsempat rakam la perjalanan ko.memang kena buat lagi ni.Kali ni dgn rakaman lintas langsung.
Orite.
Hebah2 kan kat ketua kampung anak dia skali,principal paling fevret ali, dan seluruh warga-warga sekolah indera mahkota.
Jadi role model sket benda mcm ni.Tapi jangan la yg part study last minute tapi score.mau menangis budak2 nanti.
TAHNIAH BRO.

Unknown said...

a'ah.. btol gak. ikut ko naik basikal balik KT pastu aku balik plak ke banting naik van jenazah.. na'uzubillah... muahhahaha~ ;p

http://szakif.blogspot.com

lutfi lukman said...

**yaman**
tenkiu bro, lenkali aku jemput ko escort aku ;) aku tak kenal pun sapa ketua kampung aku. huhu. JKKK ada la~ huhu. Negeri BN~

**Szakif**
hahaha. Klakar2 *lutfi gelak gulin2*

Anonymous said...

OMG...MasyaAllah. Im speechless!! Ingat lagi time kita g KT dulu. Naik kete pun berjam2. Ko naik beskal? Gila...
Gosh...lalu kt jalan yg gelap giler, bukit2 summore...hebatnyer...and loco too!;)
Segila gila ko pun, at least ko buat benda yg best! Im impressed!! Teringin nk buat gak, tp takut end up jadi bangkai kt tepi jalan yg mcm ko jumpa tu.hahahaha!!(Ada bangkai tikus, bangkai kucing, bangkai ular, bangkai biawak, bangkai manusia)hehehehe...scary x? Too see ur comel pres lying dead tepi jalan?;)

lutfi lukman said...

**sz**
oit, naik keta 3 jam je lah~ tp mlm siyes mmg gelap. Last week blk mlm naik keta. Tgk keliling along the way, dlm hati asyik 'Oh my God, I was totally insane~ I was crazy~ How on earth did I got through this~ bla bla bla~' Hahaha :p
I'd love to see my comel pres lying alive tepi jalan. But of coz I wudn't wanna see her lying dead anywhere. Stay alive, will ya ;)

cikEff said...

saya sdg berjalan-jalan jelajah blog orang. tiba-tiba saya tersinggah secara tak sengaja di blog kamu. dan n3 kamu yg ini...dasat2. 20jam~ TAHNIAH buat kamu.. walaupun macam kerje gila, tp, kamu dah buat banyak orang 'berinspirasi', termasuk saya ^^
semoga kamu dapat bagian kamu!

lutfi lukman said...

**cik tim**
Sangat-sangat berterima kasih kepada kamu juga, kerana sudi menjengah sebentar di sini. Moga inspirasi itu menjadi realiti kpd mimpi kamu ;)

Anonymous said...

lutfi ...adakah budak kecik tu interconnected dengan bilik aku ? nampak gaya dia kalah dua bet...satu dengan kau ...satu lagi dengan junior

Anonymous said...

huhuhu..

akhirnya tercapai cita2 mung nok kayuh beskal kt-kuantan..

congratz..

bile next trip?

aku nok ikut!!!

lutfi lukman said...

**ida**
haha, she's quite a loser :p

**atrash**
cita2 ke? huhu. saja cari pasal is more like it. mu kayuh la beskal kat sana, wat euro trip. huhu :p

As said...

hoho bro, lingkup baca. Drive kete sorang2 tgah siang pun takut nak stop tepi jala sebab takde seorang manusia pun, nikan plak fully expose dgan mountain bike tgah2 malam. Owh my God. Kuat giler tawakkal kamu.

Alhamdulillah. =P

Anonymous said...

dude!!!
thats farking brilliant mate!!!!
marvellous!!!
dayem!!!
argh!!!
im gonna remember ur word dude
im totally gonna remember it
oh sheet
siriuslih!!!
make memories
make memories
make memories
make mem...
ma.. mem...
mamam
yum yum
erm delicous
tropicana is
o yeh

lutfi lukman said...

**nur_ilahi**
When u're willing to give, u will always get :)

**mm**
which word? I think it's the word 'Tropicana' instead of 'make memories' :p haha. Go grab the ice-cream! super yummy!! U can still make memories of eating an ice-cream~ huhu

roslini ashari said...

mula-mula baca entry ni...this is my reaction:
hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha....
xlarat dah nak sambung.
wah, it's a great journey and wonderful memories I guess. wah...so proud of you! first time jumpa someone yang buat keje giler tapi I sincerely believe is having so much fun doing it. =)